Tekst: Marieke van Willigen
Goed nieuws: sinds 2013 gaan er steeds minder bedrijven failliet, volgens de recente cijfers van Centraal Bureau voor de Statistiek (ZZP’ers zijn niet meegerekend). Maar hoe erg is het om failliet te gaan?
Het eerste antwoord is: erg. Je hebt ziel en zaligheid in je bedrijf gelegd, je privé heeft er niet zelden onder geleden. Een failliet bedrijf sleept daarnaast mensen in haar ondergang mee, werknemers met man, vrouw, kind en/of hypotheek. Ze hebben met liefde een deel van hun leven in het bedrijf geïnvesteerd. Een faillissement betekent rouw, niet alleen voor de eigenaars en aandeelhouders, maar ook voor veel andere betrokkenen.
Maar bekijk het eens anders. Dát een bedrijf failliet gaat, is niet meer dan natuurlijk. Een mens is sterfelijk, een bedrijf is dat evengoed. Er zijn familiebedrijven die lang meegaan (kijk naar ‘krasse knarren’ als Bavaria of Albert Heijn) maar een bedrijf dat al duizenden jaren oud is, bestaat niet. Net als je bij een mens meestal de medische reden kunt geven waarom hij sterft, kun je het faillissement van een bedrijf ook analyseren, maar dan op basis van de zakelijke en economische oorzaken.
Zo’n analyse is zinvol. Als een startup niet gelukt is en de failleur begint daarna met hernieuwde moed een andere onderneming, gaat slechts twee procent opnieuw failliet. Ondernemers hebben geleerd van hun fouten bij het eerste faillissement, en dat betaalt zich letterlijk terug. Grote kans dus dat je als ondernemer slaagt in de herkansing.
De overlevingskansen van een bedrijf verschillen per sector. De detailhandel heeft het zwaar, en dat hebben we gezien. Diverse grotere winkelketens zijn het afgelopen jaar uit straatbeeld verdwenen (zie kader hieronder). In de sectoren gezondheid, cultuur, sport en recreatie zijn de overlevingskansen op dit moment juist het grootste.
Een faillissement hoort nu eenmaal bij de steeds veranderende wereld, daar is niets aan te doen. Failliet gaan is een hard gelag. Maar als je zelf te maken hebt gehad met een faillissement, denk dan nog eens aan de uitspraak van Winston Churchill: “Never waste a good crisis.” Daar win je een oorlog mee.
Bronnen: www.cbs.nl, www.kvk.nl, www.dnb.nl, www.faillisementsdossier.nl, www.ondernemersfacts.nl, www.nu.nl
Overzicht failliete winkelketens van 2015 tot en met nu
naam | Sector | Aantal vestingen | Aantal werknemers |
---|---|---|---|
Taft | Schoenen | 11 | 77 |
Thom Broekman | Kleding | 18 | 113 |
House of shoes | Schoenen | 28 | 120 |
Schoenenreus | Schoenen | 206 | 750 |
Miss Etam/Promiss | Kleding | 195 | 2200 |
Gedess en Gillmore | Kleding | 7 (ook in België) | 69 |
Ardenberg BV | Schoenen | 49 (ook in België) | 360 |
Telstar holding | Sport | 12 | 210 |
BAS Group | Telecom | 150 | 1200 |
DA Group | Drogisterij | 7en 266 franchise | Ongeveer 212 |
Macintosh (hier vallen ondermeer Dolcis, Manfield, Invito en Scapino onder) | Schoenen | 550 (ook in België en Luxemburg) | 5000 |
V& D | Warenhuis | 62 warenhuizen | Ongeveer 8000 |
Foto Klein | Foto- video en geluid | 34 | Ongeveer 200 |
Paradigit | Computers | 17 (ook shops- in shops) | Ongeveer 200 |
La Ligna | Kleding | 250 | 230 |
UnimitidSports Group (ondermeer Perrysport) | Sport | 350 | Ongeveer 2500 |
Houtbrox BV | Kleding | 25 | Ongeveer 350 |
Cora Kemperman | Kleding | 8 | ? |
Scheer en Foppen | Elektronica | 56 | 475 |
Mc Gregor | Kleding | 350 (200 shop-in-shops) | 1200 |
Mitra | Slijterij | 167(waarvan 143 franchise) | ? |
MS Mode | Kleding | 130 in Nederland | 600 in Nederland, internationaal 2300 |
Charles Vogele | Kleding | 95 in Nederland | 700 in Nederland, 6300 Internationaal |
Euroland | Cosmetica, huishoudelijk | 23 | 87 |
Phone House | Telecom | 70 (74 franchisers niet failliet) | ? |
Marieke van Willigen is journalist en blogger
Terug naar overzicht