KPN en Heineken in het nieuws

28 september 2013 |

Aandeelhoudersvergadering KPN in zake E-Plus

In verband met de dreigende verkoop van de Duitse dochteronderneming E-Plus aan Telefónica heeft KPN een buitengewone aandeelhoudersvergadering belegd op 2 oktober aan staande. KPN maakte dit woensdag bekend.

De aangekondigde verkoop met een totale waarde van 8,1 miljard euro zou volgens het bestuur van KPN een aantrekkelijke deal zijn waarmee hun financiële mogelijkheden zullen worden vergroot. Tijdens de vergadering kunnen aandeelhouders hierover hun stem laten gelden.

Er is grote twijfel of de meerderheid van de aandeelhouders ook daadwerkelijk de mening van het bestuur deelt. Als reactie op de bekend van de dreigende verkoop gaf grootaandeelhouder América Móvil te kennen alle aandelen KPN over te willen nemen voor 2,40 euro per aandeel. Hiermee zou het Mexicaanse bedrijf een mogelijke verkoop van E-Plus willen voorkomen. Op dit moment heeft het concern al bijna 30 procent van KPN in handen.

Ook Heineken voelt druk moeilijke marktomstandigheden

Iedereen heeft last van de steeds moeilijker wordende marktomstandigheden. Ook Heineken heeft in de eerste helft van 2013 de druk flink voelen toenemen in de marktontwikkelingen zoals blijkt uit de onlangs gepubliceerde cijfers. Exclusief overnames bleven zowel de omzet als de winst op autonome basis vlak ten opzichte van de eerste helft van 2012. Heineken verwacht ook voor de tweede helft van het jaar geen verandering in de omstandigheden en het consumentenvertrouwen blijft dan ook laag.

Ondank dat de omzet met 3 procent tot 10,38 miljard euro was gestegen was er op autonome basis sprake van een lichte daling van 1 procent. Dit komt onder meer door een volumedaling van 3 procent. Bij de operationele winst was een stijging van 5 procent te zien waardoor deze op 1,45 miljard euro uitkwam, terwijl het op autonome basis gelijk is gebleven aan vorig jaar. De nettowinst daarentegen was iets minder en kwam uit op 679 miljoen euro. Behalve de nettowinst waren de resultaten wel iets beter dan analisten vooraf hadden verwacht.

Lichtpuntjes voor de biermagnaat waren met name de goede resultaten van het vorig jaar overgenomen APB en de opkomende markten. De helft van de totale operationele winst van de bierbrouwer wordt gevormd door opkomende markten en die realiseerden in totaal een operationele autonome winstgroei van 7 procent. APB deed het nog beter en liet een stijging in de verkoop het bier zien van 1 procent en een groei van de operationele winst van bijna 20 procent.

Met name door het warme weer in Europa hebben de volumetrends in juli een lichte verbetering laten zien. Voor de overige maanden van dit jaar worden er echter toch geen verbeteringen verwacht.

Terug naar overzicht

Terug naar overzicht