PostNL in diep dal

26 februari 2014 |

Flinke schrik voor aandeelhouders van PostNL. Het bedrijf ging met 15% omlaag, afgelopen dinsdag. PostNL denkt dat de markt de komende jaren snel krimpt. Ze denken wel dat ze dit kunnen opvangen door middel van bezuinigingen. Dit kwam naar voren uit een presentatie van kwartaalcijfers en jaarcijfers.

In 2013 kromp PostNL ook al met 11,9%. Naar verwachting zal het bedrijf elk jaar tussen de 9 en 12% dalen. Ze willen dit op gaan lossen door de prijzen te gaan verhogen en hun kosten te laten dalen. Wel levert het online shoppen het bedrijf veel op.

Vorig jaar stabiliseerde de omzet van het postbedrijf op 1,2 miljard euro. De nettowinst daalde met 19 miljoen, dit kwam door een reorganisatie. Over heel 2013 hadden ze een nettoverlies van 120 miljoen euro. Om verdere krimp te voorkomen, wordt het bedrijf gedwongen om te bezuinigingen. in 2017 moeten deze bezuinigingen zo’n 75 miljoen euro moeten opleveren. Er zullen waarschijnlijk nieuwe maatregelen komen. Gelukkig komen er geen extra ontslagen. de bezuinigingen worden behaald door goed te kijken naar transport en nieuwe (goedkopere) afhaalpunten.

De postmarkt daalt enorm omdat alles via het internet gaat tegenwoordig: bankafschriften, tijdschriften en kranten lezen en er wordt minder reclame verstuurd.

Terug naar overzicht