Renault succes te danken aan Dacia

7 juli 2014 |

Dat er crisis is, is nog steeds wel een klein beetje duidelijk. Mensen kiezen voor goedkope(re) auto’s en andere vervoermiddelen. Dat bleek wel in de cijfers van Renault, moederbedrijf van het automerk Dacia. De vraag naar de relatief goedkope auto’s heeft het hoofdbedrijf Renault flink omhoog geholpen de afgelopen periode.

In de eerste helft van 2014 verkocht het Frans automerk 1,37 miljoen auto’s. Vorig jaar, in 2013, in dezelfde periode verkocht Renault er 1,3 miljoen. Dat werd vandaag bekend gemaakt. Omdat de Dacia zo populair aan het worden is, zorgt het wel voor zwarte cijfers en vooral in Europa. De verkoop steeg de laatste tijd met zo’n 25% en daarmee zorgden ze voor een groei van 18% van het moederbedrijf Renault in Europa.

Wat opvallend is, is dat de groei in Europa tegenover negatieve berichten staat uit de wat mindere automarkten zoals Argentinië, Algerije en Rusland. Hier daalde de verkoop namelijk. Renault wilt niet alleen in Europa verkopen en gaat zich daarom ook richten op de opkomende markten. De totale cijfers worden eind juli bekend gemaakt.

Terug naar overzicht